Drottning Silvias Barnsjukhus

Där har jag legat med min goa dotter.

Hon har klagat ett par dagar över magont men jag har inte tagit det så allvarligt då hon har kunnat göra Nr2.
Men på onsdags morgonen så vaknade jag av att hon var kokhet. Tog febern på henne och hon hade 39,8. Gav henne medicin men febern ville inte ge med sig. Hon fortsatte klaga på magen men när hon började få problem att gå ner för trappen så började man ju undra.
Pratade med mamma och hon sa att det kunde ju vara Blindtarmen ... så när mange kom hem så hade hon så ont så jag ringde sjukvårdsupplysningen. Dom ville att vi skulle komma in direkt.
Hade gett ebba alvedon ca 1 timme innan vi åkte in och hon hade då strax över 39 när vi åkte in. När vi kom in på sjukhuset så hade febern stigit och hon hade 40. Vi behövde inte vänta länge innan vi fick träffa läkaren. Dom ville se så att det inte var en förstoppning så hon fick KLYX, stackars gumman. För er som inte vet vad det är så är det laxermedel. Det var ingen rolig upplevelse för henne.
Som sagt så var det ingen förstoppning det handlade om.


Vid 23:30 så kom doktorn och berättade att han inte ville skicka hem oss pga att Ebba var så i dåligt skick och att dom ville ta fler prover.

Vi blev inlagda på avd 330. När vi kom dit så satte dom emla på ebba för att underlätta nålsättningen för droppet.
Det blev en lång väntan vid 02:30 kom dom in på vårt rum och hämtade oss.
Gick inte så bra för dom att sätta nålen. Ebba är väldigt svårstucken och hon var hysterisk. Dels för att hon sov när vi hämtades, sedan att hon är nålrädd och att dom stack sönder henne i båda armvecken.....
Så dom fick ringa upp till Operation så vi fick åka dit upp. Dom lyckades lugna ebba och sätta nålen.
Väl nere på rummet så somnade jag direkt, men ebba sov väldigt oroligt så någon bra sömn de 2 timmarna var det inte att tala om.



Dagen efter så kom ronden och dom ville inte skicka hem oss utan vi skulle få en tid på Ultraljud för att säkerställa att det inte är blindtarmen.
Så efter frukost blev  Ebba fastande.
Kl 16 fick vi änligen rulla till UL



Även där fick vi vänta ca 1 timme. Ul gick bara bra förutom att dom inte hittade Blindtarmen!?!?!?!

Tillbaks på avd så säger Ebba: Mamma du kan väll krypa upp en stund hos mig och vila. Vi somnade och sov till 19. Eller rättare sagt jag vaknade :) Gick iväg och frågade om läkaren hade tänkt skicka hem oss eller låta oss stanna. Hoppades på att få åka hem då jag tyckte att ebba hade blivit piggare.

Efter en stund kom läkaren och sa att det Ebba har heter: Körtelbuk.
Det innebär att det är ett virus som gör att körtlarna i buken mellan tjock och tunntarm sväller och gör att man får svåra buksmärtor. Ofta så misstar man sig och tror att det är blindtarmen eftersom det är lika symtomer.
Puhh det var ett skönt besked.
Så vi fick åka hem med instruktioner om att äta snäll mat och ge henne smärtlindring för detta kan man ha i 1-2 veckor
Och blir hon sämre så får vi åka in igen

Ni kan tro att Ebba hoppade ur sängen. Hon sa: Snälla mamma, kan jag få MAT nu :)
Hon ville ha korv och potatismos så det fick hon självklart.

Ojoj detta blev långt

Korten är tagen med mobilen så det är inte så bra kvalite. Skall även fota en present hon fick av Sköterskan Rickard.

Jo en annan sak.... Ebba är ju rätt duktig på kroppen så hon berättade ett och annat för doktorerna hahah bla under UL
Då säger Ebba: Ser du levern bra nu ... doktorna bara tittar på henne och ebba säger: För du tittar väll på levern? Doktorn säger: Öhh hur vet du det. Ebba säger: Jo för jag kan kroppen
Så ebba pekade ut: Njurarna, Lungorna, revben, tjocktarmen
För er som vill lära era barn om kroppen så kan jag rekommendera: En cellsamhistoria och ett data spel som heter Josefin Skolhjälp 4 - Kroppen

Nä nu har vickan kommit och jag skall sticka iväg och köra ett 45 min spinn pass. Behöver en utrensning

Kommentarer
Postat av: Britt-Louise

Oj oj stackars barn men skönt att hon är bättre! Kan detta komma tillbaka igen eller?

2009-01-30 @ 11:24:09
Postat av: Jennie

Stackars Ebba hon såg inte pigg ut! Hoppas ni fick någon bra medicin. kram jennie

2009-01-30 @ 11:44:41
Postat av: Farmor

Stackars Ebba, hon ser inte alls pigg ut på korten, får hoppas hon är bättre nu. Usch, det är hemskt när barnen är sjuka och blir det så här allvarligt är det olidligt.

Kram till er allihop!

2009-01-30 @ 13:41:59
URL: http://alnerud.tradgardsblogg.se/
Postat av: P

Hej, vilken hemsk sak att vara med om, lilla Ebba, skönt att ni fick svar på vad det var och hoppas att hon kryar på sig snart.



Kram kram



Nilla och Vira

2009-01-30 @ 15:00:17
Postat av: Mormor

Hej på er, gumman ser verkligen inte pigg ut på korten. Skönt att ni nu fått komma hem.

Krya på dig gumman.



Älskar er

Mormor

2009-01-30 @ 16:59:29
Postat av: Pernilla

Stackars Ebba, jag hoppas hon piggnar på sig fort & slipper det magonda.....// Kramar Pernilla

2009-02-01 @ 00:16:54
Postat av: Ulle

Stackars lilla Ebba! Vi haller tummarna for att hon blir helt frisk snart och att det ej kommer tillbaks. Simon borjade nastan grata nar jag berattade att E lag pa sjukhus efter vart samtal. Han har fragat flera ganger hur det ar med henne. Nu nar jag last ska jag beratta att hon ar battre. Massor av krya pa sig kramar till henne fran oss!

2009-02-03 @ 16:51:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0